Innovaatio tarkoittaa uuden luomista tai vanhan kehittämistä parempaan suuntaan. Tärkeää innovaatiojohtamisessa on se, että yrityksen työntekijät nähdään yksilöinä, jotka oppivat ja kehittyvät. Hyvää innovaatiojohtamista on se, että yrityksessä mahdollistetaan, rohkaistaan ja palkitaan uudella tavalla ajattelemista ja tekemistä. Innovoiva johtaja antaa alaistensa työskennellä rauhassa, rohkaisee heitä kokeilemaan uutta ja kehuu alaisen onnistuessa työssään. Mielestäni tärkein innovoivan johtajan kyky on luoda mielekäs työskentelyilmapiiri, jossa on helppo kommunikoida ja kokeilla uusia asioita.

Innovaatiot ovat yrityksen kannalta tärkeitä, koska ne voivat eri muodoissaan auttaa yritystä kehittymään parempaan suuntaan. Esimerkiksi uusi tehokkaampi toimintatapa voi säästää yrityksessä resursseja. Erilaisia innovaation muotoja ovat radikaali-innovaatio (esim. internet), palveluinnovaatio, sosiaalinen innovaatio (esim. äitiyspakkaus tai kouluruokailu), tuoteinnovaatio, johtamisinnovaatio, markkinainnovaatio ja avoin innovaatio.

Avoin innovaatio tarkoittaa yhteisluontia, jossa yritys etsii oman kehitystoimintansa ohella uusia ideoita esimerkiksi kuluttajilta. Avoin innovaatio on siis ikään kuin vastakohta perinteisemmälle suljetulle innovaatiomallille, jossa tuotekehitysprosessi ideasta tuotteeksi tapahtuu yritysten rajojen sisäpuolella. Positiivisena asiana kuluttajien osallistumisessa uusien ideoiden kehittämiseen on se, että yritys näkee mitä asiakkaat haluavat ja voivat näin kehittää entistä kiinnostavampia tuotteita kuluttajille. Valtava määrä asiakkaiden kehittelemiä ideoita voi olla sekä positiivinen että negatiivinen asia, sillä ideoiden läpikäyminen voi viedä yrityksen resursseja, mutta toisaalta antaa uusia hyviä ideoita myös yrityksen omalle kehittelytiimille. Ongelmallista avoimessa innovaatiossa voi olla sen aiheuttamat kustannukset ja hankalat tekijänoikeuskysymykset, sillä jos idea uuteen menestystuotteeseen tulee yrityksen ulkopuolelta, voi olla hankalaa palkita innovaation keksijää oikealla tavalla. Monesti parhaimmat innovaatiot eivät tulekaan suurten yritysten tuotannonkehittelytiimistä vaan nimenomaan kuluttajilta.